Menu
Hlavní stránka
Procházka životem
Prostějov
Otinoves
Děda klempíř
ZDŠ na Husově náměstí
Gymnázium Jiřího Wolkera
VUT v Brně
Výzkumný ústav oděvní
Oborové výpočetní středisko
Počítač EC 1021
Minipočítač SM 4.20
Co jsem tam dělal já
Rolný s.r.o.
Nemocnice Prostějov
Co mě zajímá
Počítače
Počítačové hry
Doprava
Program BAHN
Literatura
Nápady
Rodina
Panstext
NET Rádio Rekordér
Literární tvorba
Abnormalita VR 873
Čestné jméno
Hůlka Vardy
Jiné místo, jiný čas
Metropolis
Myšlenkový pokus
Nepřítel čas
Šperky Albionu
Literární servery
Liter.cz
SASPI
(Metodika)
Odkazy
Prostějov
Pro Prostějov
Nemocnice Prostějov
Prostějovské odkazy
PVfree.net
SASPI
Liter.cz
Epika
Zbyňka Šolcová
Jízdní řády
České dráhy
ŽelPage
FTL a.s.
Dopravní web
Google
Seznam
Wikipedie
Pevnost.cz
Fantasy Planet
Facebook
Podněty.cz
Prostějovský deník
Prostějovský večerník
Otinoves
Mlékárna Otinoves
Kdo něco provádí na počítači, nevyhne se patrně jeho využití jako rekreačního prostředku. Ani já nejsem výjimkou.
Za nejlepší počítačovou hru pokládám Transport Tycoon. Je to pochopitelné, jelikož doprava je mým velkým zájmem, jak píšu níže. TT je vynikající hra, ve které si člověk může zahrát na podnikatele v dopravě a budovat sítě železnic, silnic, nebo třeba provozovat dopravu lodní či leteckou. Že je tato hra stále živá, svědčí i fakt, že se našli specialisté, kteří ji převedli do prostředí MS-Windows a v současnosti stále vytvářejí další vylepšení a patche. Ještě nedávno byla hra dostupná přes Tycoonez comunity (jako klon TTDX), nyní jsou příslušné stránky nedostupné. Hra byla původně šířena jako komerční (můžu hrdě konstatovat, že jsem jejím právoplatným uživatelem, koupil jsem si ji před lety za nemalý peníz). V současnosti se však stala de facto freeware (autor se dalšího vývoje zřekl a přenechal iniciativu fanouškům).
Mohu nabídnout jeden vlastnoručně vyrobený scénář pro TTDX:
TRT07.sv0 - Haná verze II (plánek střední Moravy, verze Transport Tycoon de Luxe, 140 kB, archiv ZIP)
Není ale třeba zoufat, stále existuje freeware verze Transport Tycoon Open TTD.
Kromě TT jsem si ještě koupil pár dalších her. Pochopitelně Railroad Tycoon (mám dvě verze, původní a II). Jde o hru na téma železnice, opět se budují tratě a zavádějí vláčky. Oproti TT je však RT poněkud jednodušší a logicky slabší. V poslední době se pokouším experimentovat ještě se hrou Trainz, ale ta je poměrně dost náročná na čas, kterého se mi nějak nedostává.
Existuje řada dalších shareware a freeware her na téma dopravy, jako jsou třeba Mobility (budování sítě MHD) a Simutrans (nepříliš povedený "klon" TT). Obě tyto hry jsem hrál, nebyl jsem však příliš nadšený.
Z komerčních her jsem si pořídil ještě SimCity (budování města) a IndustryGiant (budování průmyslu). Koupil jsem je ve slevě (za tři stovky jedna) a musím konstatovat, že za víc opravdu nestály.
Jelikož v mých snech (realizovaných do stádia návrhu frontpage a definice tabulek databáze) figuruje webová hra s pracovním názvem Moravia Magna Nova, pustil jsem se před časem do průzkumu podobných her.
V prostředí webových online her jsem začínal s Dark Elf, kterou připravil český autor a slavil s ní nemalé úspěchy. Cílem hry je budování co největšího svazku zemí, který pak v koalici s ostatními hráči (vládci) vede k porážce nenáviděného uzurpátora herního světa Dark elfa. Hra je velice dobře propracovaná, bohužel dnes už běžným nárokům na webovou hru jaksi nestačí a postupně upadá v zapomnění. Abych přispěl k zachování povědomí o této hře, připravil jsem jednorázový projekt s řadou po různu sesbíraných informací.
Stejný autor připravil i další skvělou českou webovou hru nazvanou Pán hradu. Jde o strategii hranou prostřednictvím webového prohlížeče v reálném čase, hráč buduje svůj hrad, jeho jednotky se pohybují po mapě, hra má spoustu staveb, druhů jednotek, úkolů od rádce, no prostě jde o perfektní zábavu, které někteří hráči věnují denně několik hodin svého času. I tuto hru jsem chtěl podpořit, proto jsem nějaký čas vydával magazín nazvaný Hospoda U Šedého vlka, který se věnoval Pánovi hradu a již zmíněnému Dark elfovi. Bohužel se ukázalo, že pracovat na takovém projektu naplno čítá tolik času, že jsem se z toho poněkud sesypal a musel Hospodu opustit.
Vyzkoušel jsem i hru Grepolis, ve které jde o budování města v prostředí starověkého Řecka, ale nebyl jsem touto hrou zrovna dvakrát nadšený. Rovněž můj pokus o pochopení cíle "simulace života" Damokles nebyl úspěšný. Tento produkt mi připadá jako promarněná příležitost.
No a potom jsem se pustil do testování a hraní spousty a spousty webových her. Nebudu to tu vypisovat, dám jen odkaz na dokument, ve kterém postupně wedu o svém testování her jakýsi záznam. Pokud vás fenomén webových her zaujal, třeba zde najdete něco zajímavého o provozovatelích i jednotlivých hrách.
V současnosti jsem věrný prakticky jen dvěma webovým hrám. Tou první jsou Renesanční království, mezinárodní hra francouzské provenience, více o ní píšu zde. Je to opravdu vynikající hra, běží už víc jak 13 let a údajně se u ní vystřídalo kolem milionu hráčů (současná populace hry činí asi 35 tisíc postav hraných lidmi z celého světa). České (a slovenské) prostředí je skromné, máme jen jednu zemi - Markrabství moravské, jedno město - Brno, a kolem 130 postav. Když se přidáte, budeme rádi.
Druhou webovkou, kterou stále hraji, je Medieval Europe. Renesančním královstvím se dost podobá, opět zachycuje středověkou Evropu, je ale dynamičtější, byť hráčů máme podtstatně méně (celkem kolem 1000, České království kolem 30).
Více o počítačích na příslušné stránce.